VODA AKO PRÍRODNÝ ELIXÍR PRE KRÁSU A ZDRAVIE. ALE PLATÍ TO VŽDYCKY?

Prichádza jar, obdobie diét, detoxikácia organizmu a „nových začiatkov”, v rámci ktorých si konečne splníme naše novoročné predsavzatia – začneme cvičiť a žiť zdravo. Alfou omegou je podľa mnohých správny pitný režim. Koľko vody ale nášmu telu prospieva a koľko naopak škodí? Prehnaná hydratácia totiž môže byť v skutočnosti rovnako škodlivá ako dehydratácia.

Dnes a denne počúvame od instagramových guru, pseudo-koučov a odborníkov, že musíme piť aspoň tri, štyri alebo dokonca päť litrov vody denne pre krásnu pleť či správne fungovanie obličiek. Ruka v ruke s tým ide aj mýtus „hlad je prezlečený smäd”, ktorý je tiež starý ako ľudstvo samo. Avšak nadmerná hydratácia je rovnako nebezpečná ako dehydratácia, a pokiaľ sa do pitia musíte nútiť – môže ísť o zlý signál.

Voda je život. Tvorí približne dve tretiny našej telesnej hmotnosti, prenáša živiny a vyplavuje odpadové látky z nášho tela, reguluje telesnú teplotu alebo pôsobí ako mazivo a tlmič nárazov v našich kĺboch. Denne ju strácame potením i dýchaním, a preto ju treba neustále dopĺňať. V zdravom tele je to mozog, ktorý určuje, kedy je telo dehydratované – vyvoláva pocit smädu, čím nám signalizuje, že je čas doplniť naše zásoby. Spoločne s tým mozog tiež uvoľňuje hormón, ktorý signalizuje obličkám, aby šetrili vodou a koncentrovali moč. Čo sa ale stane, keď to s touto blahodarnou tekutinou naopak preženieme?

Podľa nutričnej terapeutky a špecialistky na športovú medicínu Marie Zellner môže pri nadmernej konzumácii vody dôjsť k intoxikácii organizmu, ktorú môže sprevádzať chronické ochorenie obličiek či dokonca srdcové zlyhanie. V takýchto prípadoch dochádza až k hospitalizáciám, ktoré sú časté u profesionálnych športovcov. „Hyponatrémia (nadbytok vody) je stav, keď hladiny sodíka (soli) v tele nebezpečne rýchlo klesajú,“ povedala Zellner pre ELLE. Veľké množstvo vody totiž znižuje celkovú hladinu solí a elektrolytov v tele, ktoré sú nevyhnutné najmä na fungovanie svalov.

Podľa BBC za posledných desať rokov zomrelo v Británii najmenej 15 športovcov v dôsledku nadmernej hydratácie počas športových podujatí. „Nedostatok solí a elektrolytov v tele je intenzívnejší, keď sa potíte, čím strácate viac látok potrebných na normálnu funkciu svalov,” doplnila Zellner. Práve preto by športovci počas tréningu mali konzumovať vodu obohatenú o elektrolyty, aby vykompenzovali ich nadmernú spotrebu. U obyčajných ľudí k hyponatriémii dochádza veľmi zriedkavo, pretože v tomto konkrétnom prípade by podľa Zellner mal jedinec vypiť aspoň dva až tri litre počas pätnástich minút.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram